Fleksible støttepakker tilpasset den enkelte beboers behov baseret på VUM-skala og faglig vurdering.
Nedenfor beskrives vores opdeling i forhold til borgerens tilstand og myndighedens bestilling.
Når borgere indskrives på Samsbo er det selvfølgelig ud fra en målgruppevurdering, og fra en vurdering fra borgerens betalingskommune. Her ligger myndighedens ansvar for, ud fra målinger og kendskab til borgeren, at vurderer det afsatte timeantal pr. uge, for at vi som bosted dels kan støtte borgeren bedst muligt, og selvfølgelig leve op til den aftale der efterfølgende udarbejdes mellem myndighed og os som bosted.
Som det ses øverst i skema er der tre kategorier. De tager udgangspunkt i overskrifterne fra VUM-skalaen, da det er ud fra dem, myndigheden tager stilling. Vi forventer derfor at det bliver nemmere at vurderer hvor borgerens timer skal findes.
VUM-skalaen som grundlag
Når udgangspunktet tages i VUM-skala, vil de rammer give en vis forsikring for kvalitet, faglighed, og styring på området. Med afsæt i en personlig vurdering for den enkelte borger, vil den købte indsats også svare til borgerens behov.
I VUM-skalaen tales om at have, ingen, let, moderat, svær og/eller total funktionsnedsættelse. Da vores borgere ikke kan være så dårlige så der, på for stor en del af vurderingspunkterne for den enkelte, er svær eller total nedsættelse, præsenteres tre ydelsesniveauer, svarende til vores målgruppe, og udfordringer der stadig kan rummes i forhold til husets atmosfære, og de andre borgere.
Dækker det der svarer til ingen eller let nedsættelse
Svarer til moderat nedsættelse
Svarer til moderat til svær nedsættelse
Niveau 2 & 3 kan forhandles både til og fra i borgerens pris. Dvs. den enkelte kan i perioder have behov for yderligere støtte, og dermed gå op til niveau 2 eller 3, eller den anden vej, fra 3 til niveau 2.
Der vil i så fald være aftaler om perioden frem til en genforhandling. Det er vores oplevelse at alle kan have perioder hvor der er et større eller mindre behov for støtte for den enkelte borger, og det skal selvfølgelig afspejle sig i prisen for den ydelse der købes på Samsbo.
Niveau 1 er en obligatorisk betaling, det mindste timeantal er således 6 timer ugentlig, og kommer dermed ud over basispakken i den samlede udgift.
Dvs. indskrives man på Samsbo, vil det samlet minimum koste basistaksten på 66.121 mdl + 6 timer á 495,- ugentlig = ca. 78.000 mdl.
I forhold til skemaet er der her tale om en skalering. Dette for at sikre at vi, med fokus på borgerens ressourcer, skaber en helhedsorienteret indsats, der går i retning af rehabilitering. Opdelingen skaber, som lovgivningen ønsker, mulighed for at der er fleksibilitet, og sikre gennemsigtighed i forhold til brugen af ressourcer.
Når der er sket en vurdering i henhold til skemaet, vil det danne basis for en helhedsorienteret forståelse af borgerens situation, så der kan skabes en sammenhængende og effektiv indsats.
66.121,-
for indskrivning
495,-
per time
Tilkøbes særlige kompetencer, f.eks. opgaver med medicin, uddelegeret af egen læge eller lign. vil de få ugentlige timer der skal bruges kompetencer til doseringer mv. have en pris på:
695,- pr. time
Aftaler for ovenstående indskrives i kontrakten, så eventuelle ændringer eller justeringer er daterede, planlagte opgaver. Således kan både myndighed og Samsbo sikre en ansvarlig behandling af det aftalte.
Bemærk: Ud over dette kommer naturligvis en afregning af borgerens egen betaling og kost på Samsbo.
Udmålte timer op til 6 timer
Obligatorisk - mindste timeantal
Udmålte timer over 6
Kan forhandles til og fra
Udmålte timer over 13
Kan forhandles til og fra
Træning og støtte i at deltage i sociale relationer, herunder beskyttet beskæftigelse andre aktivitetstilbud og netværk.
Det kan også handle om samspil i mindre grupper, skabe tryghed mv.
Her må borgeren gerne have en udfordring, det er dog vigtigt at der er en vilje til/et ønske om ændring.
Her kan evt. fællesskaber skabes, eller vedligeholdes.
Der vil være fokus på den enkeltes udvikling i fællesskaber, og støttes til at bruge tilegnede kompetencer i højere og højere grad.
Her må borgeren gerne have en udfordring, det er dog vigtigt at der er en vilje til/et ønske om ændring. Det kan, på dette stadie kræve mere motivation, og dermed mere tilstedeværelse. Der kan også være dialog med ideer til social deltagelse, der er relevante og overkommelige for borgeren, i forhold til dennes ønsker.
Udfordringen kan godt føles isolerende for borgeren, det er dog vigtigt at der er en vilje til/et ønske om ændring.
Der skal i højere grad motiveres, det kræver tilstedeværelse, også i det relationelle.
Træning i planlægning af økonomi, forståelse af offentlige breve samt brugen af digital selvbetjening, uddannelse og beskæftigelse
Borgeren har forståelse for og en evne til at ville blive bedre til at passe sine forpligtigelser.
Her kan være udfordringer med rent faktisk at få det gjort, eller at forstå hvad der kræves.
Det betyder at der i fællesskab skal øves på opgaverne i forbindelse med borgerens samfundsliv, og motiveres for at det gøres
Borgeren skal være i dialog for at kunne bibringes forståelse for nødvendigheden af deltagelse.
Her kan være en del forarbejde, både i form af motivation, men også f.eks. besøg på udd. inst., arbejdsplads eller andre aktiviteter der er krævet af samfundet pga. økonomi, eller ønsket af borgeren.
Her mangler der en del forståelse, udfordringen kan f.eks. ligge i økonomi, styring og forståelse skal bibringes gennem dialog, deltagelse og (ved fuldmagt) overtagelse efter aftale.
Her kan også være opgaver, i samarbejde med borgeren, hvor medarbejderen skal kontakte instanser for at kunne skabe bedre rammer for borgeren, så kravene kan imødekommes.
Træning eller støtte i verbal og non verbal kommunikation. Forstå og anvende meddelelser, bruge kommunikationsredskaber såsom IT og mobil
Borgeren forstår at anvende, og er motiveret for brugen af, diverse kommunikationsmidler.
Sproget er intakt, men der kan være forståelses udfordringer (pga. sygdomssymptomer, IQ eller andet) Dette kan have indflydelse på både forståelse, men også på f.eks. handlingerne efterfølgende. Det kan på dette niveau, imødekommes med dialog, opfordringer og evt. forklaringer.
Her kan borgerens evner eller sygdomsbillede spille ind, og afholde fra at anvende relevante former for kommunikationsmidler. Manglende evner kan her skyldes flere ting, der skal afdækkes i samarbejde, for at optimere kontakten med omverdenen.
Borgeren kan delvis samarbejde og der bruges tid på motivation, og forståelse.
Der kan her være større udfordringer med kommunikation, det kan være en forringelse af sproget, eller en særlig tanke måde der spiller ind, og der må i dialog, skabes fælles grundlag så støtten sikres bedst muligt.
Det kan være nødvendigt at tage særlige midler i brug (faste samtaler, øve i brugen af it-midler, styrkelse i forståelsen), så det på længere sigt kommer borgeren til gode.
Træning i oprydning og rengøring af boligen, herunder tøjvask. ADL opgaver. At kunne passe ejendele, udvise omsorg.
Borgeren kan egentlig godt klare opgaverne og har forståelse for disse.
Det kan her handle om at være i dialog, sikre struktur eller andet, der gør, at det giver mening at få opgaverne klaret.
Borgeren har en naturlig indgang til omsorg, og kan i nogen grad relatere til andres følelser, eller tale om det når det bliver udfordrende. Både for dem selv eller andre.
Borgeren har ikke nødvendigvis evner til alene at klare opgaver, der skal støttes for at skabe overblik og få opgaverne klaret. Det kan handle om struktur, motivation eller behovet for at være "to til en start" så det virker overkommeligt.
Der kan også øves med vaskemaskiner, gulv spand osv. Så der bruges tid på dette til en start.
Det vil også være nødvendigt at motivere for, gennem dialog, og måske handling, at tingene gøres kontinuerligt, og jævnligt for at sikre at opgaven er overkommelig.
Borgeren kan godt have en naturlig indgang til andres og egne emotioner, men måske svære ved at rumme dette. Det kan give reaktioner der skal tales om, eller imødegås ved dialog, tilstedeværelse eller lign.
Borgeren har svært ved at passe på sig selv og sit hjem og ejendele.
Der kræves støtte og struktur for at det bliver muligt at navigere i for borgeren. Her kan stiles efter at struktur skaber vaner, og at borgeren på længere sigt husker bad, tøjvask, rengøring mv.
Der skal motiveres og skabes dialog om det værdige i at tage sig af opgaverne, hvordan ønsker borgeren at fremstå, og hvad oplever omgivelserne?
Her vil der være tale om en del praktisk støtte og motivation, der kan laves ugeskema og andet, og instruktion til vaskemaskine osv.
Borgerens omsorgen for andre og omgivelserne, kan her være noget mere læderet, og der vil være behov for at "de gode oplevelser" skabes i samvær med bl.a. medarbejdere, i hvert fald til en start for at skabe tryghed.
Støtte og træning i at varetage personlig hygiejne, ernæring, spise og drikke, toiletbesøg, egen sundhed
Borgeren har ikke væsentlige udfordringer på dette punkt. Her kan være tale om enkelte ting der skal opfordres til, eller som der skal være dialog om, f.eks. i forbindelse med undersøgelse, klager eller andet, men borgeren har som udgangspunkt en evne til at samarbejde. Der kan være forstyrrelser i form af manglende evne til at føle smerter, reg. sygdomstegn eller andet, som dermed skal observeres og der skal motiveres til handling.
Borgeren kan godt have udfordringer, men har stadig en forståelse for "det normale" Det betyder at der er grundlag for dialog, og gennem motivation, og forklaringer kan der vokse en forståelse.
Der kan her være brug for sundhedsfaglige kompetencer, viden om behandling, eller motivation til at opsøge fagligt relevante instanser.
Her skal der bruges tid på at tale ind i, og skabe forståelse for, vigtigheden af at tage vare på sig selv
I denne kategori er det oftest behovstyrede handlinger der kan stå i vejen. Der kan også være forståelse og viden der mangler, og der skal dermed skabes dialog om dette.
Der vil være behov for opmærksomhed på borgerens fremtræden, og indtagelser. Men også vedr. udskillelser og observationer i øvrigt.
Borgeren kan her have meget svært ved selv at mærke og opdage udfordringer, og medarbejderne skal være væsentlig mere opmærksomme.
Støtte og træning til grundlæggende forståelse af kroppen. Herunder også brugen af off. transportmidler, behovet for ledsagelse og evnen til fysisk at håndterer ting.
Det er ikke muligt at bo på Samsbo hvis man har et egentligt mobilitetshandicap f.eks. kørestolsbruger eller lign. Det skyldes trapper mv. til i hvert fald 4 af vores 6 boliger.
Man forventes kun at have evt. lette udfordringer, i form af f.eks. svækkelse, stivhed eller andet, der gør det muligt stadig at gå.
Det er forventet at man i ydelsespakke 1 også kan transportere sig selv ved behov, og færdes med poser, tasker eller lign. almindelig bagage osv. uden større problem.
Her er det muligt også at have et behov for hjælp i mindre udstrækning.
Man forventes kun at have evt. lette udfordringer, i form af evt. svækkelse, stivhed eller andet, der gør det muligt stadig at gå.
Er man udfordret i forhold til offentlig transport pga. handicap skal der findes muligheder for dette i samarbejde med borgeren.
Hvis borgeren samtidig med evt. fysiske handicaps, er så udfordret psykisk så det er denne ydelsesniveau, skal der være plads til en del dialog, motivation mhp. bedring (hvis det er muligt), og evt. udredning, hvis det ikke er et irreversibelt handicap.
Er man udfordret i forhold til offentlig transport pga. handicap skal der findes muligheder for dette i samarbejde med borgeren.
Støtte og træning til at forholde sig til evt. udfordringer med hørelse, stemmeføring, syn, bevægelse, og andre sansefunktioner
Borgeren kan sagtens, måske også på baggrund af psykisk lidelse, have udfordringer på dette område.
Ud over det, kan der være forstyrrelser på sanser o.lign. som der kan arbejdes med, gennem dialog, hjælpemidler eller andet. Der skal være en vis indsigt i problemstillingen hos borgeren selv.
Borgeren har her et forhold til udfordringen, således at der kan arbejdes med denne. Evt. fysiske funktionsnedsættelser kan godt være forholds vis omfattende, så det er vigtigt at vi kan hjælpe og støtte. Der kan være en del opgaver i hverdagen som kræver mere opmærksomhed, og også i forhold til evt. ansøgninger eller lign. gennem det offentlige.
Borgeren skal stadig være i stand til at samarbejde, og forholde sig til de evt. udfordringer
Borgeren har ingen eller kun ringe indsigt i udfordringen, og der kan komme ekstern udredning på tale.
Det betyder motivation til lægevurderinger, arbejde vedr. henvisninger eller andet, så borgeren på betryggende måde kan få hjælp til at gøre sit eget liv lettere.
Der vil være en del observation, dialog og vurdering der skal foregå på Samsbo, også med afsæt i sundhedsfaglige ressourcer, herunder dokumentation.
Observationer af bevidsthed, orienteringsevne, motivation og intellektuelle funktioner Psykosociale funktioner, følelser, adfærd, koncentration. Virkelighedsopfattelse, problemløsning og indsigt i egen situation.
I arbejdet indgår stilladsering, altså en pædagogisk støtte mekanisme, med et fagligt øje for behov og vurdering af dette, og en langsom kompetenceudvikling.
Virkelighedsopfattelsen kan være læderet f.eks. pga. psykose eller tidlige svigt. Andre mentale funktioner kan i samme forbindelse være skadet (også fysisk), eller være svære for borgeren at "finde frem". Her vil være tale om en normal vurdering af IQ, så der ved dialog og samarbejde, kan opnås forståelse og dermed bedring.
Borgerens evne til koncentration mv. kan også være forstyrret at symptomer fra psykisk sygdom.
Der kan være behov for, og et ønske fra borgeren selv om, at adfærd og samspil med omgivelserne ændres, her vil det kunne justeres i samarbejde med borgeren både 1:1 og i husets fællesskaber
Virkelighedsopfattelsen kan være læderet f.eks. pga. psykose eller tidlige svigt.
Her vil også være tale om en normal vurdering af IQ, så der ved dialog og samarbejde, kan opnås forståelse og dermed bedring.
Her kan arbejdes på evnerne til problemløsning og indsigt, gennem dialog og relation.
Adfærd og samspil med omgivelserne kan i nogen grad være udfordret, og forsøges justeret gennem 1:1 samvær. Borgeren selv kan ønske en forandring, men ikke have evnerne til at kunne selv.
Virkelighedsopfattelsen kan være læderet f.eks. pga. psykose eller tidlige svigt.
Her kan der være tale om en vurdering af IQ, som grænser op til normalen (altså lidt under) Det har betydning at de kognitive funktioner er nogenlunde intakte, så der ved dialog og samarbejde, kan opnås en udvikling for borgeren.
Der kan sagtens være udviklings potentiale i borgerens evne til samvær med andre, men en adfærd der gør, det muligt, skal være tilstede. Det har vist sig meget udfordrende for det enkelte menneske at bo sammen med normalt begavede mennesker og selv have udfordringer på det område.
Støtte og træning i forbindelse med kost, døgnrytme, motion, tobak, rusmidler og fysisk helbred, behandling og træning
Borgeren har en forståelse for "det normale".
Hvis evnerne til at opretholde en forholdsvis aktiv og sund livsstil ikke er tilstede, skal det kunne tilvejebringes gennem støtte og motivation.
Borgeren skal ikke have, eller for nylig have haft, noget misbrug.
Borgeren kan have sværere ved at tænke livsstil, og er måske mere behovsstyret.
Det kan betyde mere dialog, og flere vurderinger i forhold til hjælp med de grundlæggende ting, f.eks. døgnrytme, kost og evt. lægebesøg.
Her vil også være observationer og dokumentation for at kunne følge en udvikling, og sikre at vi støtter op, og måske hjælpe med at tage hånd om, sundhedsforhold der på længere sigt kan forværre borgerens velvære, og måske skade evner.
Borgeren forventes ikke at have et misbrug. Har der tidligere været misbrug, skal det italesættes så vi kan sikre en fornuftig forebyggelse, i samarbejde med borgeren.
Borgeren tænker ikke som sådan livsstil, men kan have ønsker om et "sundere liv"
Døgnrytme, evt. tobak, ernæring og evt. motion vil her kunne være trådt i baggrunden, og der skal derfor meget kontakt til, og relations arbejde, for at hjælpe borgeren til indsigt.
Her kan også være brug for et regulært sundhedsfagligt samarbejde, for at sikre at borgerens manglende evne til at "mærke efter", ikke gør at noget overses.
Borgere i denne kategori, kan også udløse øget samarbejde med eksterne samarbejdspartnere, da der ofte gennem længere tid er forekommet svigt, og være større opgaver (tænder, fordøjelse, overvægt mv.)
Støtte og træning generelt, og også i overgangen mellem bosted og selvstændig livsførelse.
Et sted hvor stilladsering er meget aktuelt, for at afdække mulighederne for borgere i forhold til fremtidige boligforhold, eksternt netværk mv.
Borgeren forholder sig til sine omgivelser, både i forhold til det personlige/private netværk, og det omkringliggende.
Det kan sagtens være en udfordring for borgeren, og kan her kræve samvær, dialog og også en styrkelse af relationer, både til medarbejderen og tryghed på bostedet. Det kan danne grundlag for støtte til at styrke borgerens evne til at navigere og forbedre kontakten til omgivelserne.
Der er, hos borgeren, en grundlæggende forståelse, og måske også et ønske og en indsigt i fordelene ved at arbejde med dette.
Her kan det handle om at fremsøge og styrke de ressourcer borgeren har, for at sikre at personens muligheder ikke begrænses.
Borgeren kan her godt mangle ressourcer, til at kunne forholde sig til de omgivelsesfaktorer der er i hans, eller hendes liv.
Der kan være social isolation, både pga. sygdoms symptomer, og/eller andet.
Borgeren kan være sat udenfor indflydelse, som følge af dette, og det eksterne netværk kan have brug for at bostedet er kontakten, så der kan reetableres et brugbart samarbejde.
Her kan blive tale om et mere omfattende arbejde, under forudsætning af at borgeren er motiveret.
Der skal også bruges tid på dokumentation (som i andre sammenhæng) men her kan borgerens evne til at følge op, læse kommunikation mv. være besværet af vedkommendes tilstand.
Borgeren mangler her, måske både ressourcer og forståelse for at omgivelsesfaktorerne kan være styrende i forhold til at kunne opnå en helhedsorienteret forståelse af borgerens situation.
Der kan arbejdes på en sammenhængende og effektiv indsats.
Indsatsen kan her være omfattende, da der både skal skabes forståelse hos borgeren, og efterfølgende handles på, eller skabes støtte til, en bedring i forholdene til de omgivende faktorer.
Her skal også bruges tid på motivation for at samarbejde, og støttes til at skabe forståelse for at borgerens situation bedres.
Alle tre pakker tager udgangspunkt i VUM-skala 0-4, de rammer der giver en vis forsikring for kvalitet, faglighed, og styring på området. Med afsæt i en personlig vurdering for den enkelte borger, vil den købte indsats også svare til borgerens behov.
I VUM-skalaen tales om at have, ingen, let, moderat, svær og/eller total funktionsnedsættelse. Da vores borgere ikke kan være så dårlige så der, på for stor en del af vurderingspunkterne for den enkelte, er svær eller total nedsættelse, præsenteres tre ydelses pakker, svarende til vores målgruppe, og udfordringer der stadig kan rummes i forhold til husets atmosfære, og de andre borgere.
Dækker ingen eller let nedsættelse
Svarer til moderat nedsættelse
Svarer til moderat til svær nedsættelse
Pakkerne 2 & 3 kan forhandles både til og fra i borgerens pris. Dvs. den enkelte kan i perioder have behov for yderligere støtte, og dermed gå op til en ydelsespakke 2 eller fra ydelses pakke 2 til ydelses pakke 3…
Der vil i så fald være aftaler om perioden frem til en genforhandling. Det er vores oplevelse at alle kan have perioder hvor der er et større eller mindre behov for støtte for den enkelte borger, og det skal selvfølgelig afspejle sig i prisen for den ydelse der købes på Samsbo
Når der er sket en vurdering i henhold til skemaet, vil det danne basis for en helhedsorienteret forståelse af borgerens situation, så der kan skabes en sammenhængende og effektiv indsats.
Kontakt os for en personlig samtale om hvilken pakke der passer bedst til dine behov.
Sociale forhold og funktioner
Støtte og træning til sociale forhold og funktioner. Familie relationer, boligsituation økonomi, udd., job og interesser. Herunder også traumer.
Ydelsesniveau 1:
Netværk, boligsituation fortid o.a. behøver ikke at forandre graden af opgaver i forhold til den enkelte i denne ydelse. Der kan være en indsigt, der har gjort det muligt for borgeren at være i de erfaringer.
Dog kan der være mere omfattende ting i situationen, der skal tages hånd om, økonomi, beskæftigelse eller andet som skal sættes i værk.
Borgeren vil, evt. i samarbejde med kontaktpersonen have brug for direkte støtte.
Ydelsesniveau 2:
Evner og forståelse fra borgeren kan være besværet af sygdom, måske igennem en længere periode, og der er dermed ikke taget hånd om tingene i lang tid.
Borgeren har stadig både et behov og også et ønske om at få bragt tingene på plads (kontakt til netværk, økonomiske mellemværende, tidligere handlinger eller andet der skal tages hånd om)
Det er her nødvendigt at borgeren kan samarbejde. Det er vigtigt, gennem dialog og fælles handlinger, at kunne bibringe forståelse og skabe overblik og forandring.
Det vil kræve samtaler, evt. eksterne kontakters involvering, og støtte i situationer borgeren gerne selv vil klare.
Det kan også være handling på borgerens vegne såfremt der kan opnås fuldmagt
Ydelsesniveau 3:
Borgeren har mistet overblikket over evt. økonomi, jobcenter kontakt eller andre "samfunds-krav".
Boligsituation for anbringelse og netværk, kan her have et behov for at der bliver fulgt op gennem dialog og faktiske handlinger.
Der kan være et omfattende behov for dialog, og kontakt til borgers sociale netværk.
Det skal være muligt at have et samarbejde, også selvom det vil indeholde meget om at bibringe borgeren forståelse gennem dialog og handlinger.
Der kan også være handlinger på borgerens vegne såfremt der kan opnås fuldmagt